טיפים שימושיים

מה ההבדל בין דוד שמש לחשמל

את המילה דוד אנו שומעים הרבה פעמים בהקשר של דוד שמש ודוד חשמל, אך מה ההבדלים בניהם והאם מדובר על שתי מערכות נפרדות? בכתבה הבאה נסביר על שני סוגי הדודים בדגש על ההבדלים בין השניים וגם נסביר על המאפיינים המרכזיים של כל אחד מהם.

 

דוד שמש ודוד חשמל – מאפיינים מרכזיים

לפני שניגע בהבדלים המהותיים בין השניים, תחילה נסביר על כל אחד מפתרונות חימום המים.

  • דוד שמש – דוד השמש הוא פתרון חימום מים הפועל על אנרגיית השמש. קרני השמש נקלטות, הופכות לאנרגיית חום וכך למעשה גורמות למים להפוך לחמים.
  • דוד חשמל – דוד החשמל הוא פתרון חימום מים שבו משתמשים באנרגיה חשמלית לצורך חימום המים. אנרגיית החשמל מפעילה רכיב שנקרא גוף חימום והוא מחמם את המים.

מדובר במערכת דוד אחת הכוללת רכיבים המתאימים לדוד שמש ורכיבים לדוד חשמל.

 

מה ההבדל בין דוד שמש לחשמל
מה ההבדל בין דוד שמש לחשמל

 

ההבדלים העיקריים בין דוד שמש ודוד חשמל

עלות שוטפת

דודי שמש עובדים על אנרגיית השמש שהיא אנרגיה טבעית. בעת השימוש בה אנו למעשה לא משלמים שום עלות שוטפת. פתרון חימום מים זה עובד בעיקר בקיץ והימי שמש חמים. לעומת זאת, דוד החשמל, פועל באמצעות אנרגיה חשמלית ולכן על השימוש אנחנו משלמים באופן חודשי לחברת החשמל כחלק מעלות החשמל הנצרכת בכל הבית.

 

רכיבים פעילים

בדוד השמש הרכיב הייחודי הוא הקולטים שתפקידם לקלוט קרני שמש לצורך אנרגיה.   בדוד החשמל אנו משתמשים במפסק שסוגר מעגל ומפעיל את גוף החימום כדי שהמים יתחממו. שאר הרכיבים שהם המכל, התרמוסטט והצינורות עובדים בשתי השיטות לחימום המים.

 

תקלות נפוצות

בדודי שמש אחת התקלות הנפוצות היא אבק ואבנית על הקולטים. שני אלו מפריעים לקליטה טובה של קרני השמש ובמצב כזה סביר שתחוו מצב שלא יהיו לכם מים חמים. בדודי חשמל, התקלות העיקריות נובעות מבעיות בגוף החימום, תרמוסטט או בעיות מבניות בבתים משותפים. פירוט רחב על התקלות השונות בדוד חשמל תוכלו לקרוא גם בקישור הבא: https://pakahom.com/heater-does-not-heat/solar-heater/

 

עונת השנה לשימוש בדוד שמש או חשמל

דוד שמש מיועד כמובן לעונת הקיץ שבה יש ימי שמש חמים במיוחד ובארץ כמו שלנו, כבר בימי השמש האביביים אפשר להשתמש בדוד השמש ביום. דוד החשמל מיועד לכל אותם ימים שאין שמש ובעיקר בעונות הסתיו והחורף.

 

הפעלה

את דוד השמש לא צריך להפעיל במיוחד. אם אנו רואים שמש בשמיים ומרגישים כי חם, כדאי לבדוק האם יש מים חמים. את דוד החשמל יש להפעיל לפחות חצי שעה מראש כדי לחמם את המים.

לסיכום, קיימים מספר הבדלים בין דוד שמש לדוד חשמל, על אף שמדובר במערכת אחת עם רכיבים ייחודיים לשני סוגי הדודים. בכל מקרה, בארץ, הכי משתלם כיום להשתמש בשתי המערכות יחד בעת הצורך.